Wednesday, September 3, 2008

Reality to Mimpi??





Kadang-kadang kalau kita fikir sangat tentang satu perkara tu, boleh terbawa-bawa dalam tido kita.

Especially bagi student cam aku, time result exam nak kuar.
Time SPM dulu la salah satu yang paling aku ingat.


Aku dapat result teruk spm. BI aku failed. Teruk aku kena marah ngan cecikgu aku.

Abes satu family kondem aku. Teacher aku siap nangis lagi.


Pastu... rupa-rupanya tu mimpi...
Haha.. seronok aku bila terjaga. Alhamdulillah..

Problem..??

L
epas tu, bila kita ada problem. Ala, problem2 yang besar sampai boley cakap problem negara la.

Setiap masa pun dok terngiang-ngiang dalam kepala,

dok tengah tengok TV pun teringat-ingat,
sembahyang kita yg sedia tak khusyuk tu makin tak khusyuk,
dalam kelas jadik mengelamun tak dengar apa lecturer cakap,
time masak boleh tersilap garam & gula,
etc etc....
Pendek kata hidup kita jadik tak keruan dek problem negara kita tu.

T
ermimpi2?


Hahaha.. teringat baru-baru nih,
Time tu aku ada obsession kat satu benda.
Time tu teruk jugak laa benda tu dok maen2 dalam kepala aku nih. (xde kaitan dengan post sebelum ni)

Satu pagi tu, lepas subuh aku golek2 la atas tilam angin aku yg empuk ni, sambil fikir2 masalah negara aku (chewah cakap macam aku perdana menteri lak)

Pastu tertido, mimpi pasal masalah negara aku tu, pastu terjaga,

la.. mimpi rupanya. padahal tido nye 5 minit camtu je.


Pastu tido balik, mimpi lg, masalah tu gak, ada la laen2 sikit , jaga, tido balik etc etc...

Dalam 合計 30 minit aku tido jaga tido jaga tu, ada la 4,5 kali kot aku dpt mimpi yg sama, cuma berbeza reply nya je..

Resultnya? Takde. Hahaha. Mimpi la katakan.

Hmm.. topik mimpi2 ni macam best. Maybe lepas ni aku boley tulis pasal mimpi pulak kot.


A
nyway, when kita ada problem, kita selalu miss benda-benda yang paling basic kat keliling kita.
Pastu mula la buat benda2 yang bukan2. Pastu, pastu, bla bla bla..~

Setiap masalah ada penyelesaian, dan kalo rasa tak mampu nak tanggung sorang2, carik la best friend kita, kongsi kat diorang. Kalau rasa camnepun tak patut cerita kat orang laen, carik la sesapa, borak2 la dengan dia, distract sikit mind kita supaya tak terlalu tension. Bak kata orang, "Being all alone tend to stress yourself".

Don't forget there will always someone who take care of you...

DAn yang paling penting, jangan la sekali-sekali lupa pencipta kita, doa banyak2 mintak petunjuk, moga2 masalah kita dipermudahkan..

Hahaha.. ayat aku da macam kaunselor. Aku salah amik course ke apa ni.


MORAL : Face your problem. Sebelum tido baca doa. Dan jangan lupa mengucap.

No comments:

Post a Comment